راهنمای نگهداری و پرورش سرخس
نوشته شده توسط : master

سلام خدمت دوستان گلم در گل من و تو امروز میخوام در مورد گیاهی صحبت کنیم که در اکثر خانه ها پیدا میشه و طرفداران خودشو داره، البته خیلی ها با نگهداری این گیاه مشکلات کمی دارند ولی بیشترین مشکل ریختن آب بر روی این گیاه است که از همین اول کار بگم که این کار باعث خشک شدن برگ گیاه میشه، درسته سرخس رطوبت رو دوست داره ولی مه پاشی رو اصلا دوست نداره.

 

معرفی سرخس شمشیری
اسم علمی سرخس Nephrolepis exaltata هست که این جنس دارای ۳۰ گونه مختلف از سرخسها میباشد. سرخس برگ شمشیری بومی نواحی استوایی میباشد و ارتفاع آن به حدود یک تا دومتر می رسد و گسترش بسیار زیادی دارد. سرخس گیاهی همیشه سبز است و هم به صورت گلدانی، هم به صورت آویزی استفاده می شود. این گیاهان بدون گل هستند و در مجموع به آنها کریپتوگام گویند.

گیاهان مشابه آنها، جلبک ها، خزه ها و گلسنگ ها هستند. افزایش طبیعی آنها از طریق هاگ می باشد. سرخس های مناطق و نیمه گرمسیری در منازل به خوبی رشد و نمو میکند ولی به طور کلی خشکی زیاد هوا را نمیپسندد.در مورد بسیاری از آنها محلی خنک و مرطوب در نظر گرفته میشود و رشد آنها در اتاقی به نسبت سرد بهتر انجام میشود.در صورتی که شرایط سرد و مرطوب برای سرخس ها مهیا باشد در خاکی سبک و شنی و مرطوب این گیاهان به رشد و نمو خود ادامه میدهد.

نیازها و نگهداری سرخس
به طور خلاصه باید بگیم که این گیاه به نور متوسط، آبیاری متوسط تا زیاد، رطوبت هوای ۷۰-۹۰ درصد، حرارت معمولی، و خاک قلیایی احتیاج دارد. ولی در ادامه به بررسی هرکدام از موارد ذکر شده می پردازیم.

آبیاری:
حتما بین دو آبیاری سطح خاک خشک شده باشد.طبق خاک سبک گیاه هفته ای ۲ الی ۳ بار آبیاری مناسب است.نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که سرخس طالب رطوبت بالاست ولی هنگام آبیاری باید دقت کنید که بر روی برگ ها آب ریخته نشود.

رطوبت:
طبق توضیحاتی که داده شده و خودتان هم میدانید این گیاه به زطوبت بالایی نیاز دارد، اما برای تامین رطوبت آن باید سینی زیر گلدانی آنها را همیشه پر آب نگه داشت و یا این گل را در تراریوم کاشت! این هم برای بار چندم میگم




:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: